DPF/FAP megoldások:
- Problémái merültek fel a részecskeszűrővel?
- DPF/FAP vagy „Anti-Pollution” figyelmeztető szimbólum világít a műszerfalon?
- Az autója egyre többször esetleg folyamatosan vész üzemmódba működik?
- Gyenge teljesítmény és egyre több füst?
- Elege van a drága tisztításból és folyamatos költségekből, amiket a részecskeszűrője okoz?
- Nézzük, mi is a legjobb megoldás az Ön számára?!
Mi is az a DPF/FAP?
A DPF rövidítés a Diesel Particulate Filter szó rövidítése, a franciák meg FAP-ként (Filtre À Particule) emlegetik. 2009-től, vagyis az Euro 5 környezetvédelmi norma bevezetése után az új dízelek csak részecskeszűrővel kaphatóak.
Figyelmeztető szimbólumok a műszerfalon:
Egy kis történelem:
A franciák és a részecskeszűrő
Az első részecskeszűrős dízel, a 2,2 literes HDi a Citroen C5-ben és Peugeot 607-esben mutatkozott be 2000-ben. Az általuk használt szilícium-karbid szűrőt már akkor úgy tervezték, hogy a korom 95%-át kiszűrje. Azon felül, hogy a PSA először készített ilyen szűrőrendszert, működési elvében is eltér a megszokottaktól: a regeneráláshoz adalékanyagot használ.
A részecskeszűrő működési elve:
Aránylag egyszerű működési elve van. Nap mint nap találkozom és beszélgetek emberekkel akik a katalizátorral keverik. Hasonló a kettő, de igazából mégsem. A kipufogó gázok a szűrő kerámiatestében kialakított, lezárt végű járatokban áramlanak. A kerámia pórusain át a gáz ki tud jutni, a szilárd részecskék körülbelül 95 százaléka viszont csapdába kerül és lerakódik. Ezért a DPF/FAP nagyon gyorsan telítődik: 100 kilométeren akár 50 gramm korom is benne ragadhat, átlagosan 700-800 kilométer megtétele után megtelik a szűrő. A motornak van egy regeneráló ciklusa, ekkor kiégeti a kormot a szűrőből.
Az ilyen szűrők elméleti élettartama átlagosan 150 ezer kilométer, rendeltetésszerű használat mellett nagyjából 700-800 kilométerenként sor kerül a regenerálásra. Ehhez azonban fél óra egyenletes tempójú autózás szükséges. Sokan használnak dízeleket úgy, hogy nagyrészt városban közlekednek, viszont itt nem, vagy nem teljesen tud kiégni a lerakódott szennyező anyag a szűrőből, ami egy idő után eltömődik. Ez először abban nyilvánul meg, hogy csökken a teljesítmény és nő a fogyasztás. Szerencsés esetben, ha időben észrevesszük, ez még orvosolható egy hosszabb tempósabb úttal.
Egy idő után azonban már körültekintő használat mellett sem menthető a szűrő, és mivel már sok 2009 előtti autóban is volt, elég népes tábort érint a probléma. Az elromlástól való félelem az árak ismeretében jogos: több százezer forintba is kerül egy gyári új részecskeszűrő, de akadnak olyan extrém példák is.
Minden javítás kapcsán nagyon fontos megjegyezni, hogy a tankolt gázolaj minősége is a legfontosabb tényezők között szerepel, és a részecskeszűrős autókhoz speciális, mérsékelt hamutartalmú motorolaj szükséges. Ezek általában az ACEA C1-C2-C3-C4 besorolásukról ismerhetők fel, de több autógyár (VW, Mercedes, Renault, stb.) nem ilyet ír elő, hanem a saját szabványainak megfelelő motorolaj használatát követeli meg. Ennek érdemes nagyon utánanézni, mielőtt bármit beletöltünk.
Milyen lehetőségeink vannak?
/példánkban egy középkategóriás autót vettünk alapul./
Ford Fiesta 1.6 TDCi 2009
1, Tisztítás (szervizköltséggel): 50-60ezer forint körülbelül 20ezer km garancia.
2, Szűrőbetét-csere (szervizköltséggel) 100-105 ezer forint.
3, Utángyártott részecskeszűrő (plusz szervizköltség) 190-200 ezer forint.
4, Gyári új részecskeszűrő (plusz szervizköltség) 420-450 ezer forint.