DPF/FAP  megoldások:

  • Problémái merültek fel a részecskeszűrővel?
  • DPF/FAP vagy „Anti-Pollution” figyelmeztető szimbólum világít a műszerfalon?
  • Az autója egyre többször esetleg folyamatosan vész üzemmódba működik?
  • Gyenge teljesítmény és egyre több füst?
  • Elege van a drága tisztításból és folyamatos költségekből, amiket a részecskeszűrője okoz?
  • Nézzük, mi is a legjobb megoldás az Ön számára?!

Mi is az a DPF/FAP?

A DPF rövidítés a Diesel Particulate Filter szó rövidítése, a franciák meg FAP-ként (Filtre À Particule) emlegetik. 2009-től, vagyis az Euro 5 környezetvédelmi norma bevezetése után az új dízelek csak részecskeszűrővel kaphatóak.

Figyelmeztető szimbólumok  a műszerfalon:

 

Egy kis történelem:

A franciák és a részecskeszűrő

Az első részecskeszűrős dízel, a 2,2 literes HDi a Citroen C5-ben és Peugeot 607-esben mutatkozott be 2000-ben. Az általuk használt szilícium-karbid szűrőt már akkor úgy tervezték, hogy a korom 95%-át kiszűrje. Azon felül, hogy a PSA először készített ilyen szűrőrendszert, működési elvében is eltér a megszokottaktól: a regeneráláshoz adalékanyagot használ.

A részecskeszűrő működési elve:

 

Aránylag egyszerű működési elve van. Nap mint nap találkozom és beszélgetek emberekkel akik a katalizátorral keverik. Hasonló a kettő, de igazából mégsem. A kipufogó gázok a szűrő kerámiatestében kialakított, lezárt végű járatokban áramlanak. A kerámia pórusain át a gáz ki tud jutni, a szilárd részecskék körülbelül 95 százaléka viszont csapdába kerül és lerakódik. Ezért a DPF/FAP nagyon gyorsan telítődik: 100 kilométeren akár 50 gramm korom is benne ragadhat, átlagosan 700-800 kilométer megtétele után megtelik a szűrő. A motornak van egy regeneráló ciklusa, ekkor kiégeti a kormot a szűrőből.

Az ilyen szűrők elméleti élettartama átlagosan 150 ezer kilométer, rendeltetésszerű használat mellett nagyjából 700-800 kilométerenként sor kerül a regenerálásra. Ehhez azonban fél óra egyenletes tempójú autózás szükséges. Sokan használnak dízeleket úgy, hogy nagyrészt városban közlekednek, viszont itt nem, vagy nem teljesen tud kiégni a lerakódott szennyező anyag a szűrőből, ami egy idő után eltömődik. Ez először abban nyilvánul meg, hogy csökken a teljesítmény és nő a fogyasztás. Szerencsés esetben, ha időben észrevesszük, ez még orvosolható egy hosszabb tempósabb úttal.

Egy idő után azonban már körültekintő használat mellett sem menthető a szűrő, és mivel már sok 2009 előtti autóban is volt, elég népes tábort érint a probléma. Az elromlástól való félelem az árak ismeretében jogos: több százezer forintba is kerül egy gyári új részecskeszűrő, de akadnak olyan extrém példák is.

Minden javítás kapcsán nagyon fontos megjegyezni, hogy a tankolt gázolaj minősége is a legfontosabb tényezők között szerepel, és a részecskeszűrős autókhoz speciális, mérsékelt hamutartalmú motorolaj szükséges. Ezek általában az ACEA C1-C2-C3-C4 besorolásukról ismerhetők fel, de több autógyár (VW, Mercedes, Renault, stb.) nem ilyet ír elő, hanem a saját szabványainak megfelelő motorolaj használatát követeli meg. Ennek érdemes nagyon utánanézni, mielőtt bármit beletöltünk.

Milyen lehetőségeink vannak?

/példánkban egy középkategóriás autót vettünk alapul./

Ford Fiesta 1.6 TDCi 2009

1, Tisztítás (szervizköltséggel): 50-60ezer forint körülbelül 20ezer km garancia.

2, Szűrőbetét-csere (szervizköltséggel) 100-105 ezer forint.

3, Utángyártott részecskeszűrő (plusz szervizköltség) 190-200 ezer forint.

4, Gyári új részecskeszűrő (plusz szervizköltség) 420-450 ezer forint.

Egyik megoldás sem szimpatikus?

Amennyiben egyik megoldás sem szimpatikus, bátran forduljon hozzánk! Ingyenes szakmai konzultációnk során több lehetőséget kínálunk Önnek, többek közt egy „örök élet garanciás” megoldást is.