Chiptuning

Választható chiptuning fajták

A chiptuning fajtáinak megtekintéséhez kattintson a piros szövegre!

Az  1980-as évektől kezdődően az elektronika egyre és egyre nagyobb szerepet játszik a gépjárműtechikában. A kezdetben csupán egyszerű funkciók voltak bizonyos vezérlőegységek által felügyelve és az elektronika csak ritkán avatkozott be vezérlési és szabályozási folyamatokba. Mára már eljutottunk arra a szintre, hogy szinte minden funkciót a gépjárműben szoftver vezérel, illetve elektronikusan felügyel.

A motorvezérlő egység (ECU is = Engine Control Unit) egy központi irányitó szerv, a gépjármű agya. Az egyes érzékelők és szenzorok különböző bemeneti értékeiből az ECU-ban kerül feldolgozásra az adott üzemállapothoz tartozó érték.

Nagyon sokan egy felesleges dolognak tartják a „CHIPTUNINGOT”. A szóban a TUNING  kifejezés, ami első sorban megfélemlíti az embereket, ezzel nap, mint nap találkozom. Ez nem a gépjármű tulajdonosok hibája, hanem nincsenek rendesen tájékoztatva.  Ezért szoktam az „OPTIMALIZÁLÁS” szót használni.

Az autó egy olyan beavatkozáson fog átesni, ami után sokkal dinamikusabban lesz a gépjármű. Teljesen megváltozik az autó karakterisztikája és a gépjármű tulajdonos is szinte egy másik gépjárművet fog vezetni! Az autó teljesítménye jelentős mértékben növekszik, ezzel együtt a fogyasztás optimális esetben csökken, hiszen a gépjárművel lendületesen tudunk haladni, előzéseknél nem kell vissza kapcsolgatni a váltót.

Fogyasztási előnyök vezetési stílustól függően(diesel gépjármű esetében):

4 hengeres: 0,3-0,5-0,7 liter

6 hengeres: 0,5-1,0-1,2 liter

8 hengeres: akár 2 liter fogyasztáscsökkenés!

ezek mind átlag értékek, egyes gyártók gépjárműveinél még kedvezőbb fogyasztás is elérhető, de csakis a megfelelő vezetési stílussal…

CHIPTUNING befolyás a gépjármű élettartamára:

  • megfelelő programozás + megfelelő használat = nem befolyásolja az autó élettartamát!!!

CHIPTUNING határértékek:

–    nem szabad túllépni! Az ügyfelek sokszor szeretnének többet, mint ami valójában nyújtható. Ez egy örök probléma a megvalósíthatóság és a kívánalmak közt!

Mért is ezt az elnevezést kapta a „CHIPTUNING”?

Régebbi típusú gépjárműveknél csak egyfajta beavatkozás volt elérhető. A vezérlőegység helyes megbontása után /ami egy külön szaktudást igényel/ az adott memóriát azaz microchipet kiforrasztották, majd a szoftveres beavatkozás „tuning” után ezt visszaforrasztották.

 

Az idő előre hallatával a memória közvetlen programozása már egyre kevesebb típusnál volt elérhető. A memória tartalom kiolvasása és programozása az úgynevezett OBDII csatlakozón /szerviz csatlakozón/ keresztül azonban lehetőség nyílott.

Mára már ott tartunk, hogy számos vezérlőegység /ECU/ típusnál, mint pl. Bosch, Siemens, Denso…stb memória hozzáférés a diagnosztikai csatlakozó segítségével nem működik, mivel az adatállomány közvetlen hozzáférését a gyártók jelszóval próbálják meg levédeni, szerencsénkre többé-kevésbé sikerrel. Ezeknél a vezérlőegységeknél másfajta eljárást alkalmazunk.

Napról napra adnak ki olyan „frissítéseket” a Tuning eszközöket gyártó cégek, amik viszont lehetővé teszik a legújabb vezérlők programozását OBDII csatlakozón keresztül is.

A mai modern gépjárművekkel szemben támasztott növekvő igények évről-évre a következőek:

Jellemzően a legfontosabb szinte mindenki számára a TELJESÍTMÉNY.

Ezt követi szinte közvetlenül az üzemanyag-fogyasztás.

A gyártók másik nagyon nagy feladata az évről évre fokozott kritériumoknak kitett károsanyag-kibocsátása. Ezek fokozott szaktudást igényelnek a motorvezérlés hardver és szoftver fejlesztésében.

A gépjármű motorvezérlő átprogramozásánál a nagyobb teljesítmény és forgatónyomaték elérése egyértelműen a cél. Különösen Turbó-Benzines és Turbó-Dízel motoroknál hatékony ez a beavatkozási forma. Ezeknél a motortípusoknál 20-25-30%-os nyomaték és teljesítmény-növekedés is érhető el. Az újabb gépjárműveknél ez meghaladhatja a 40-50%-os teljesítmény növekedést is.

Miért nem kapjuk közvetlen a gyártótól a „megfelelő” programot az autónkra?

  • elsősorban Marketing célok miatt!

Többek közt a marketing az oka hogy az erősebb kivitelű járművet lényegesen nagyobb összegért kínálják.

Például a Mercedesnél figyeljük meg :

200 CDI / 220 CDI vagy 280 CDI / 320 CDI vagy a 300 CDI / 350 CDIközötti különbségeket.

A megnövelt teljesítményért CSAK a szoftver a felelős! A maradék dolgok szinte teljesen megegyezőek. Ez egyre több autógyártónál megfigyelhető jelenség.

A professzionális chiptuning tehát nem egy „vakon“ elvégzett átprogramozása a paramétereknek, hanem egy mérnöki továbbfejlesztésének tekinthető, de ez persze nézőpont kérdése.

Minden motornak megvannak a különleges tulajdonságai, vannak erősségei és gyengéi. Tény azonban hogy napjainkban a technikailag ésszerű és a tartósságot is figyelembe veendő határok egyre és egyre szűkülnek. A programozással már nem szabad úgy „melléfogni” ahogy arra a 90-es évek végéig még lehetőség volt.

Ma nagyon szoros paraméterek vannak, melyeket szigorúan be kell tartani, például a kipufogógáz ellennyomás értékét, a kipufogó gáz hőmérsékletet, mert a motor vészjáratba úgynevezett „limp mode”-ba megy át vagy a részecskeszűrő idejekorán megtelítődik.

A részecskeszűrővel felszerelt motorok programozása az igazán mérnöki tudást igénylő munka. Mindennek összhangban kell lennie! Nagyon gyakran maguk a gyártó által kiadott programok az ECU-ban sem optimálisak!(lásd a gyakori „Update azaz frissítések”-ket a gyártók részéről)

A chip tuning menete:

1, Jármű analízise:

Elsőként a szükséges adatokat vesszük fel, majd egy tesztvezetést végzünk, hogy az esetleges kockázati tényezőket megállapíthassuk.(pl. futómű, fékek, motor, kuplung, váltó, stb). A megfelelő műszerrel egy teljes gépjármű diagnosztizálást lefuttatunk. Az itt feltárt állandó hibákat megpróbáljuk kijavítani, az esetleges korábban rögzített hibakódokat kitöröljük. Ezek után egy személyes beszélgetés folyamán megbeszéljük, az ügyféllel mit szeretne kihozni a gépjárművéből és mi az a beállítás, amit mi javasolunk.

2, A gyári adatok felvétele:

Ebben a fázisban olvassuk ki a motorvezérlőből a gyári adatokat a már említett módok valamelyikével. Párhuzamosan a kiolvasással az eredeti gyári adatokat elmentjük, így a visszaállításra bármikor lehetőség van.

3, Az adatállomány optimalizálása:

A kiolvasott szériaadatok ellenőrzésre kerülnek, majd a programozást elvégezzük, azután az autó vezérlőegységébe visszatöltjük a módosított programot.

Végezetül tesztvezetést végzünk, ahol újra leellenőrizzük a gépkocsi menettulajdonságait, majd ismét egy teljes körű gépjármű diagnosztizálás következik.

Ha mindent rendben találunk és az ügyfél is elégedett, csak akkor kell fizetni!!!

Az egész folyamatra általában 1-2-3 órát szükséges betervezni!!!

TÖBB AUTÓ ESETÉN EGYEDI ÁRAJÁNLATOT KALKULÁLUNK KI ÜGYFELEINK RÉSZÉRE!

Hozzárendelhető szolgáltatások CHIPTUNINGHOZ:

  • részecskeszűrő javítása/fixálása
  • EGR szelep javítása/fixálása
  • meleg indítási problémák javítása (típus specifikus)
  • start/rajtprogram (típus specifikus)
  • sebesség korlát módosítása/feloldása
  • motor leszabályozás állítása (REV, LIMITER)
  • „popcorn” effektus beállítása (típus specifikus)
  • DSG váltó program módosítása (típus specifikus)

Egyedi szolgáltatás::

  • Félreprogramozott vezérlőegységek felélesztése, újraprogramozása (nem megfelelő program vagy programozó használata után rosszul vagy sikerült CHIPTUNING esetén előfordulhat, hogy az autó nem indul, állandó hibakód van jelen stb.)